חיפוש בארכיון השיעורים
שלח לך - כישלון המרגלים

שלח לך - כישלון המרגלים

מרן רה"י הרב שבתי סבתו
כד סיון התשעט27.06.2019

ממה נבע הכישלון הצורב? איך זה קרה, שמצות ה' "שְׁלַח לְךָ אֲנָשִׁים", הסתיימה בצורה כל כך קשה ועצובה? הרי כלל נקוט בידינו – "שלוחי מצווה אינן ניזוקין"! במיוחד כשהמצווה הנקודתית הזו נאמרה במפורש מפי ה' למשה!

Parashat Sh'lach - The Spies' Failure

Parashat Sh'lach - The Spies' Failure

מרן רה"י הרב שבתי סבתו
כד סיון התשעט27.06.2019

The reason? The Sin of the Spies. Of the twelve leading members of the nation who were sent to scout out the Land, ten of them returned with a negative and discouraging report. The nation not only believed them, but began to complain and protest against being brought to Eretz Yisrael. What led to this shameful failure? How could the idea to send great leaders of Israel, commanded directly by G-d, end so catastrophically? And even if the scouts sinned, why was Moshe punished on their account?

בהעלותך - ויהי בנסוע הארון

בהעלותך - ויהי בנסוע הארון

מרן רה"י הרב שבתי סבתו
יח סיון התשעט21.06.2019

פרשיה מופלאה זו של "וַיְהִי בִּנְסֹעַ הָאָרֹן" מקפלת בתוכה את דאגת ה' לעמו ישראל. ארון הברית יוצא לפניהם ובא לפניהם, נלחם באויביהם מצד אחד ומשכין שלום ביניהם מצד שני. גם מספר בני ישראל רמוז בפסוקים האלו. מכאן החשיבות העצומה שיש לאמירת שני הפסוקים האלה בבית הכנסת בעת פתיחת ההיכל ובעת סגירתו.

Parashat Behaalotecha - When the Ark Traveled

Parashat Behaalotecha - When the Ark Traveled

מרן רה"י הרב שבתי סבתו
יח סיון התשעט21.06.2019

This wondrous passage of Vay'hi binso'a ha'aron, set off by upside-down nuns before and after it, incorporates within it G-d's great concern for His People Israel. It describes how His Ark goes before them to fight their enemies, on the one hand, and to bring peace amongst them, on the other hand. The verses also allude to the very number of Jews in the nation. It is therefore clear why we ascribe such importance to these verses, reciting them in the synagogue when the Holy Ark is opened and closed

פרשת בחוקתי - גבול אמונה וביטחון

פרשת בחוקתי - גבול אמונה וביטחון

מרן רה"י הרב שבתי סבתו
כו אייר התשעט31.05.2019

על מנת שיישמר יסוד הבחירה החופשית, חייב להיות נתק בין המעשה של האדם לבין השכר והעונש. אם הם יהיו צמודים, איזו בחירה חופשית אמיתית תישאר בעולם? זהו הטעם, שלא תיתכן הבטחה אלוקית לשכר ועונש מִיָּדיים וחד משמעיים על מעשה האדם לטוב או לרע. לא כן לכלל עם ישראל. כאן, ההבטחות האלו הן ברות ביצוע מבלי לפגוע בבחירה החופשית של היחיד.

Parashat Bechukotai - Between Faith and Trust: Part One

Parashat Bechukotai - Between Faith and Trust: Part One

מרן רה"י הרב שבתי סבתו
כו אייר התשעט31.05.2019

ראש הישיבה הרב יצחק סבתו - מסכת קידושין כמעצבת מבנה המשפחה

ראש הישיבה הרב יצחק סבתו - מסכת קידושין כמעצבת מבנה המשפחה

רה"י הרב יצחק סבתו
יא ניסן התשעט16.04.2019

שביעי של פסח שחל להיות בע"ש

שביעי של פסח שחל להיות בע"ש

מרן רה"י הרב שבתי סבתו
י ניסן התשעט15.04.2019

הרב גרינשפן - דברי סיכום

הרב גרינשפן - דברי סיכום

הרב חיים גרינשפן
י ניסן התשעט15.04.2019

לפסח - מקדש ישראל והזמנים

לפסח - מקדש ישראל והזמנים

מרן רה"י הרב שבתי סבתו
ז ניסן התשעט12.04.2019

ממה נובע כוחו של עַם לקדש זמנים מסוימים ולייחד אותו מבין שאר הזמנים? התשובה היא שכוח זה נובע מִשֵּׁם הויה, שפירושו הוא נצחיות הזמן – היה, הווה, יהיה. כלומר, מרגע שהתגלה עם ישראל המקבל עליו את מלכות ה', נתגלה שם הויה א-להי ישראל, והתגלתה גם קדושת הזמן.

Pesach - Double Sanctity: Israel and the Festivals

Pesach - Double Sanctity: Israel and the Festivals

מרן רה"י הרב שבתי סבתו
ז ניסן התשעט12.04.2019

What is the source of Israel's ability to single out and sanctify specific times? The answer lies in the Havayah name of G-d. It is actually a compound word comprising all the tenses of being – hayah (was), hoveh (is), and yihyeh (will be) – and it thus stands for the "eternity of time."

פרשת שמיני - אחריות ומשמעותה

פרשת שמיני - אחריות ומשמעותה

מרן רה"י הרב שבתי סבתו
כב אדר ב' התשעט29.03.2019

אדם לא נושא חטא אלא נושא באחריות לחטא. ילד שלא הגיע לגיל הבר מצווה, עדיין איננו בָּשֵׁל לקבל אחריות על מעשיו ומשום כך הוא פטור מן המצוות. כל חטא שהתבצע, יש לברר מי נושא באחריות. הנושא באחריות ישירה לחטא, הוא אשר משלם את מחירו. מי שנושא באחריות עקיפה, יהיה נידון לפי מידת אחריותו.