חיפוש בארכיון השיעורים
פרשת בחוקתי - גבול אמונה וביטחון

פרשת בחוקתי - גבול אמונה וביטחון

הרב שבתי סבתו
כו אייר התשעט31.05.2019

על מנת שיישמר יסוד הבחירה החופשית, חייב להיות נתק בין המעשה של האדם לבין השכר והעונש. אם הם יהיו צמודים, איזו בחירה חופשית אמיתית תישאר בעולם? זהו הטעם, שלא תיתכן הבטחה אלוקית לשכר ועונש מִיָּדיים וחד משמעיים על מעשה האדם לטוב או לרע. לא כן לכלל עם ישראל. כאן, ההבטחות האלו הן ברות ביצוע מבלי לפגוע בבחירה החופשית של היחיד.

Parashat Bechukotai - Between Faith and Trust: Part One

Parashat Bechukotai - Between Faith and Trust: Part One

הרב שבתי סבתו
כו אייר התשעט31.05.2019

שביעי של פסח שחל להיות בע"ש

שביעי של פסח שחל להיות בע"ש

הרב שבתי סבתו
י ניסן התשעט15.04.2019

הרב גרינשפן - דברי סיכום

הרב גרינשפן - דברי סיכום

הרב חיים גרינשפן
י ניסן התשעט15.04.2019

לפסח - מקדש ישראל והזמנים

לפסח - מקדש ישראל והזמנים

הרב שבתי סבתו
ז ניסן התשעט12.04.2019

ממה נובע כוחו של עַם לקדש זמנים מסוימים ולייחד אותו מבין שאר הזמנים? התשובה היא שכוח זה נובע מִשֵּׁם הויה, שפירושו הוא נצחיות הזמן – היה, הווה, יהיה. כלומר, מרגע שהתגלה עם ישראל המקבל עליו את מלכות ה', נתגלה שם הויה א-להי ישראל, והתגלתה גם קדושת הזמן.

Pesach - Double Sanctity: Israel and the Festivals

Pesach - Double Sanctity: Israel and the Festivals

הרב שבתי סבתו
ז ניסן התשעט12.04.2019

What is the source of Israel's ability to single out and sanctify specific times? The answer lies in the Havayah name of G-d. It is actually a compound word comprising all the tenses of being – hayah (was), hoveh (is), and yihyeh (will be) – and it thus stands for the "eternity of time."

פרשת שמיני - אחריות ומשמעותה

פרשת שמיני - אחריות ומשמעותה

הרב שבתי סבתו
כב אדר ב' התשעט29.03.2019

אדם לא נושא חטא אלא נושא באחריות לחטא. ילד שלא הגיע לגיל הבר מצווה, עדיין איננו בָּשֵׁל לקבל אחריות על מעשיו ומשום כך הוא פטור מן המצוות. כל חטא שהתבצע, יש לברר מי נושא באחריות. הנושא באחריות ישירה לחטא, הוא אשר משלם את מחירו. מי שנושא באחריות עקיפה, יהיה נידון לפי מידת אחריותו.

Parashat Shmini - Taking Responsibility

Parashat Shmini - Taking Responsibility

הרב שבתי סבתו
כב אדר ב' התשעט29.03.2019

It does not mean that the man will literally carry his sin – but rather that he will bear the responsibility for it, i.e., he will pay its price. That is, whoever is directly responsible for a sin is the one who suffers its consequences; one who is only indirectly responsible will pay only in accordance with his responsibility. A child, for instance, is not yet ready to accept any responsibility for his actions; this is why he is exempt from mitzvot.

מאמר אסתר

מאמר אסתר

הרב שבתי סבתו
טו אדר ב' התשעט22.03.2019

במה זכו אסתר המלכה ומרדכי היהודי, שאיגרת הפורים אשר שלחו לכל תפוצות העם היהודי, תתקיים לנצח?

Esther's Word

Esther's Word

הרב שבתי סבתו
טו אדר ב' התשעט22.03.2019

Esther and Mordechai sent "a letter" – the Book of Esther – to every Jewish community in the world, in which they told the story of the great miracle they experienced. What was their special merit that this "letter" is forever remembered?

הרב יצחק סבתו בדברים לזכרו

הרב יצחק סבתו בדברים לזכרו

הרב יצחק סבתו
ג אדר ב' התשעט10.03.2019