
Parashat Nitzavim - The Eternal Good
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
To understand the depth of the "goodness" that is offered here, and especially its eternity, let us consult the words of our Sages. In Pirkei Avot (Ethics of the Fathers 3,14), Rabbi Akiva teaches us: Beloved is man, for he was created in G-d's image. Extra love was shown to him that he was created in G-d's image, as is written, For in the image of G-d He created man. (B'reshit 9,6) This teaching leaves us puzzled. The fact that man was created in G-d's image is certainly testimony of G-d's love for us - but why does the Mishna then immediately repeat the same idea with a slight addition, saying it is a sign of His "extra love" shown to man? What does this add to our understanding?

פרשת כי תבוא - אחריות והתחדשות
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
עם ישראל נולד כעם ביציאתו ממצרים, מקום ששימש לו כמקום עיבור. את תקופת ילדותו ובחרותו בילה עם ישראל במדבר. במקום הזה ניתן לו הכול מן המוכן, כילד. בתקופת המדבר, עמד משה רבנו ולימד את ישראל תורה ודעת ולכל שאלה היה מציב מענה. למשה היה קו פתוח אל ה' בשאלות ותשובות. מזונם העיקרי היה מַן שניתן בשפע עד פתח ביתם. עמוד האש בלילה ועמוד הענן ביום היו מסמנים להם את הכיוון ואת הדרך. באר המים הייתה מתלווה אליהם ממקום למקום ולא הייתה בעיה של מֵי שתייה. את הצל מחום השמש הכבד היה מספק הענן שעל ראשם. לבגדים חדשים לא היה צורך כי בגדיהם לא עברו תהליך שחיקה. נקודת המפנה הייתה בכניסה לארץ ישראל. כעת, עם ישראל נדרש לעשייה, למלחמה נגד אויביו בסיוע ה' מלמעלה. מעתה עליהם בעצמם לבנות בתים ולנטוע עצים, למנות מלך ולבנות את בית המקדש.

פרשת כי תצא - מצווה גוררת מצווה
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
כיצד יתכן שמצוה הדורשת מאמץ כה רב ככיבוד אב ואם, תהיה שווה בערכה הסגולי למצוות שילוח הקן, הקלה לביצוע באופן יחסי?

Parashat Ki Tetze - One Good Deed Leads to Another
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
Our question is now stronger: How can it be that honoring one's parents - which often requires tremendous effort, both physical and emotional - garners the same reward as the "easy" mitzvah of sending away the mother bird?

Parashat Ki Tavo -
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
An iron crucible is a pot in which metals are boiled and melted in order to filter out the imperfections, leaving pure iron. For the Nation of Israel, the Egyptian bondage was a melting pot in which it was boiled, melted and shaped into the holy nation of G-d.

אורות התשובה - תשובה ירושלמית שמחה
הרב יצחק חי זאגא
שיעור לחודש אלול בישיבה הגבוהה

סדרת תפילה לאלול - התפילה של ה'
הרב אחיה סנדובסקי
סדרת שיעורים חדשה מהרב אחיה סנדובסקי לכבוד חודש אלול בנושא התפילה

Parashat Shoftim - The Ban on Wanton Destruction
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
This shows us that the Torah's words need to be studied carefully, and certainly not superficially, in order to reveal their profoundly true meaning. Let us therefore do this with the above verses in order to understand the laws they teach us, as expressed in the Sages' conclusions.

פרשת שופטים - איסור השחתה ומהותו
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
לא עץ הפרי הוא גורם האיסור ולא עץ הסרק הוא גורם ההיתר. אמת המידה היא, מהו הניצול המֵרַבִּי של העצים העומדים לרשותנו, וכיצד נמנע משימוש בזבזני ומיותר. מכאן, שפירוש המילה השחתה: איבוד מיותר.

פרשת ראה - המוסיף והגורע
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
על פניו נראה, כי יש כאן שני איסורים נפרדים, איסור להוסיף על דבר ה' ואיסור לגרוע ממנו. האיסור "לא תגרע" קל להבנה ומתאים להגיון האנושי. אנו מבינים שמצות ה' היא מושלמת ואין בה שום פרט מיותר. משום כך, כל מגרעת פוגעת בשלמות המצוה. לעומת זאת, איסור "בל תוסיף" קשה להבנה. לכאורה, אם המצווה מקוימת כהלכתה, מדוע שתוספת חיצונית תפגע בה?

Parashat Re'eh - Adding and Detracting
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
On the face of it, it appears that these are two separate commands: We are forbidden to do more than G-d commanded, and similarly warned against doing less. The interdiction against subtracting from the Torah's commandments (mitzvot) is logical and easy to understand. Clearly, G-d's commands are perfect, containing no unnecessary details. Doing less than what we are commanded is not only insufficient, but also detracts from the parts that we do fulfill, leaving us with a worthless fraction of the commanded act. But the ban on adding to the mitzvot is not as simple. If we fulfill a mitzvah properly, and then add even more, why should this be a problem? Why, actually, is it forbidden to add to the mitzvot?

תשעה באב - אליך נשובה
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
יום תשעה באב הפך בתודעה היהודית לסמל של כאב ויגון המקיף את כל חלקי האומה הישראלית על כל גווניה. אולם, ה' אלוקי ישראל לא נטש את עמו ולא עזב את נחלתו, וכָאב את כאבו בכל תפוצות גלויותיו.