לחתוך שקיות זבל בשבת

שאלה:

שלום וברכה,
האם מותר לחתוך שקיות זבל מגליל בשבת או שיש בזה איסור מחתך?
שמעתי שיש בזה איסור מחתך ומישהו אמר לי שהרב עובדיה מקל בזה.
1. אשמח לדעת אם באמת יש קולא בענין.
2. אשמח למקורות של האיסור.
תודה רבה!

תשובה:

אסור להפריד שקיות זבל מגליל בשבת, מ"מ משום כבוד הבריות, כגון כשאין שקיות ניילון לפח אשפה ואין איפה להניח את האשפה(לרוב אין מציאות כזאת, שכן  לרוב אפשר למצוא חדר בצד להשים שם את הזבל או לקחת עם מפת הניילון עם הזבל ולזרוק בפח הגדול שמחוץ לבית), אפשר לחתוך בשינוי - למשוך במרפק וכדו'.


בהרחבה:


 דרשו, שיד, 27 - אחת המלאכות האסורות בשבת היא מלאכת 'מחתך', שפירושה - חיתוך לפי מידה מסוימת; והפוסקים דנים בנוגע לאריזות שונות בשבת, האם יש בהפרדת חלקיהן איסור 'מחתך'. בהפרדת גביעי 'לבן' - דעת האור לציון(ח"ב פכ"ז תשובה ז) והגרש"ז אויערבך(ארחות שבת ח"א פי"א סמ"ב) שעל אף שהם מופרדים בקו ישר במקום המיועד לכך, אין זה אלא משום ששם הוא המקום הנוח ביותר להפרידם, ואין למפריד ענין בחיתוך במקום זה דוקא, ועל כן הדבר מותר; אולם לדעת הגרי"ש אלישיב(אורחות שבת שם) אין טעם זה מתיר את החיתוך בקו ישר ובמקום מסוים, ויש בכך איסור 'מחתך' דאורייתא, ואף איסור 'מכה בפטיש' - הכולל כל פעולה המשלימה את יצירת הכלי; דעת הגר"ש וואזנר(קובץ מבית לוי ח"ו עמוד מה) שיש בהפרדת הגביעים איסור מדרבנן, מכיוון שהיא דומה לפעולת 'מחתך' האסורה מדאורייתא.   כלומר יש בכך מחלוקת משולשת – י"א מותר, י"א אסור מדרבנן וי"א אסור מהתורה.


דעת הגרע"י (חזון עובדיה חלק ה', עמוד ע"ד)שמותר להפריד גביעי לבן בשבת, מפני שהחיבור מראש לא היה לקיום, אלא על דעת שהצרכן יפרידם בשעה שירצה, ודומה לחותלות של תמרים(שו"ע שיד,ח – מתיר לחתוך כלים שיש בתוכם אוכל, שזה כשובר כלים כדי לאכול האוכל שבהם).


ונשאלת השאלה האם לדעת המתירים בגביעי לבן, יש להתיר גם לחתוך שקיות זבל.


שו"ע סימן ש"מ,י"ג– אין שוברין החרס ואין קורעין את הנייר מפני שהוא כמתקן כלי...


פסקי תשובות ש"מ, לד– ..אם ע"י הקריעה מתקנו תיקון גמור הרי זה חייב (גם) משום תיקון מנא(בונה) או מכה בפטיש, ואם מתכוון על מידה זו דווקא, חייב גם משום מחתך.  ומכאן נלמד ... ליזהר מאוד שלא להפריד שקיות ניילון אשר לא נחתכו זה מזה לגמרי, אפילו מחוברים מעט מזעיר .... והתולשן חייב מן התורה משום קורע או מכה בפטיש.


ע"פ הערה 307 – ויש להתיר משום כבוד הבריות ע"י גוי [מפסקי תשובות שי"ב, ב' נראה שגם בשינוי (כלאחר יד וכדומה)] כגון כשאין שקיות ניילון לפח אשפה ואין איפה להניח את האשפה.  


מנוחת אהבה (ח"ג פרק ט"ז סעיף י"ד) אוסר גביעים ואוסר שקיות..., ממחטות ושאר דברים המחוברים יחד, מפני שעל ידי הפרדתם הם ראויים יותר לשימוש, והרי זה אסור משום מתקן ומכה בפטיש. וע"פ הערה 25 – הרי זה איסור דרבנן, שכתב לגבי קריעת נייר טואלט, שהווי איסור דרבנן, כיוון שאינו חותכה בסכין או מספרים, אלא ביד.


מ"מ הפרדת גביעים פחות חמור מהפרדת שקית זבל, שבגביעים אפשר להשתמש בהם גם בלי להפריד, לכן גם המתירים בגביעים יאסרו ההפרדת שקיות הזבל מדרבנן.


לפי האוסרים מדרבנן יהיה מקום להקל בשינוי משום כבוד הבריות, כמו שמתירים בלחתוך נייר טואלט משום כבוד הבריות, למשוך במרפק או באמצעות כף.


ראיתי שבאתר הלכה יומית של הרב עובדיה, הרב נשאל האם מותר לחתוך שקיות זבל, וענה שאין לחתוך.
{בברכה: הרב יורם לוי}