קרן הסיוע לחיילי המילואים
שאלה:
קרן הסיוע לחיילי המילואים נותנת החזר עבור ביביסיטר, כדי למנוע מצב שאנשים מנצלים לרעה את ההחזר שאפשר להגיש בקלות ע"י צילום מסך של העברה בביט או פייבוקס בלי יותר מידי הוכחות, קבעו שאי אפשר לקבל החזר על תשלום לבני משפחה (אציין שנתקלתי במצב שאנשים משלמים על סתם מוצר בביט וכותבים עבור ביביסיטר ומקבלים ככה החזר)
שאלתי היא: אני באמת רוצה להביא ביביסיטר ומגיע לי לקבל את ההחזר הזה אני לא מערים לקבל כסף שלא מגיע לי, עכשיו האפשרויות שלי הם או שאחי יבא ולא אשלם לו כי הוא לא רוצה באמת לקחת ממני כסף או להביא נערה מהשכונה וכן לקבל על זה החזר, ההגיון שלי אומר שאמנם צה"ל קבע את הנהלים האלו כדי שלא יערימו עליו לקבל כסף שלא הוצא על ביביסיטר, אבל אין סיבה שאחי יפסיד מזה או שאמנע מלהביא את מי שהילדים שלי הכי ישמחו בו ואביא מישהו אחר, מצד שני אם אגיש בצורה שלא יזהו ששילמתי לאחי, אני מצהיר כשאני מגיש את הבקשה שהביביסיטר לא קרוב משפחה ויוצא שאני משקר...
באותה מידה האם מותר לי לומר שאשתי מעדיפה לקבל עזרה בתשלום בקיפול בגדים למשל ושהיא תהיה פנויה יותר לילדים מאשר לשלם למישהי שתהיה עם הילדים בזמן שהיא מקפלת בגדים, אבל שוב יוצא שצריך בשביל זה להצהיר שקר, למרות שלפי ההגיון מה זה אכפת לצה"ל אם אני נעזר ככה או הפוך העיקר שאני לא סתם מוציא קבלות על הוצאות פיקטיביות רק כדי להוציא כסף מהמערכת...
מצד שני אפשר לומר שאין לדבר סוף כי כל אחד יאמר שהוא רוצה להעזר בצורה אחרת, ואם אלו הכללים אתה צריך לפעול על פיהם ולא לשקר כדי לקבל מה שלא מגיע לך...
תשובה:
כפי שכתב השואל אסור להצהיר שקר וק"ו אם ע"י השקר מוציא ממון וק"ו אם ע"י השקר מוציא ממון מכספי ציבור כי אי אפשר להחזיר כסף כזה. (אמנם אם עושה כדי להציל את שלו כגון שגנבו ממנו ממון, בזה יש דין אחר)
על פניו אם אכן הצבא הגביל תשלום לקרובי משפחה זה כנראה מבוסס על הנחה שבני משפחה לא לוקחים תשלום אלא עושים זאת כטובה. (יתכן שדבר זה אינו נכון בכל המקרים, אבל כנראה כדי למנוע ניצול קבעו כלל זה)
בכספי ציבור יש אחראים-גזברים הקובעים את הכללים ומי שלא עובד לפי הכללים ומדווח שקר הוא מקבל כסף שלא כדין שהרי הציבור הסכים לתת את הכסף על סמך החלטת האחראים. (אם האחראים עצמם קובעים כללים לא הגונים זה ענין בפני עצמו אבל כפי הנראה במקרה זה אין כאן כלל לא הגון).
לכן צריך ללכת לפי הכללים ולא לדווח שקר.
{בברכה: הרב יעקב סבתו}