הפסק לצורך שתייה בפסוקי דזמרא
שאלה:
האם מותר להפסיק במעשה בפסוקי דזמרה כגון לשתות מים או שתיה חמה (באופן שכבר בירך עליהם קודם לכן)?
תשובה:
אסור להפסיק באכילה ושתיה או שאר מעשה בכל מקום שאסור בהפסק אא"כ יש בדבר צורך עבור התפילה קודם שלולי המעשה לא יוכל להתרכז בתפילה. ואם זקוק לשתיה חמה ישתה לפני התפילה.
תשובה מורחבת:
בתשובת מהרי"ל (סימן צ"ב) כתב אם בירך אדם על יין וכשטועם הוא מים אין צריך לחזור ולברך בורא פרי הגפן פעם שנית מאחר שהיה דעתו לשתות יין. ונפסק ברמ"א (קט, ב).
וכתב על זה המ"א (קט, ה) "וקשה דלהוי הטעימת מים הפסק בין הברכה לשתיית היין כמ"ש סי' קס"ז, ואפשר דס"ל דטעימה כיון שהי' ג"כ אכילה לא הוי הפסק וצ"ע" וכן פסק שם המ"ב (ס"ק ח).
ומשמע מדברי המ"א שבדרך כלל טעימה נחשבת הפסק אלא שכאן היות ועסוק בברכת הנהנין וטעימה היא שייכת לאכילה לכן אינה נחשבת הפסק . אכן הט"ז (ריב, ו) כתב שאכילה לפני שתיה נחשבת הפסק (ויתכן ויש לחלק אם תכנן לשתות ושתה דבר אחר לבין שאכל דבר אחר ודוחק) ושם כתב הפמ"ג על הט"ז "ואם בירך פרי הגפן על יין ואכל פירות בין ברכה לשתיה הוה הפסק וחוזר ומברך ודווקא שתיקה בלא מעשה לא הוה הפסק"
היוצא מזה שבמקום שאינו אכילה ושתיה ודאי אכילה ושתיה נחשבות הפסק.
בחזון עובדיה (סוכות עמ' רמד) כתב שמעשה נחשב הפסק והביא את הפמ"ג הנ"ל והביא לזה ראיה מרש"י עירובין (נ.) לגבי דין מעשר בהמה במי שקרא לשתי בהמות שלו עשירי שרק אחת מהם צריכה תנופה ומספק מניף שתיהם וכתב רש"י "ולבי אומר דאינו מברך על התנופה ועל הסמיכה דלא ליהוי ברכה לבטלה" ומשמע שמעשה התנופה של הבהמה שאינה צריכה תנופה יכולה להיות הפסק בין הברכה למצוה". והביא גם שו"ת שדה הארץ (ח"ג או"ח לח), ושו"ת יגל יעקב (או"ח סי' י) שכתבו כן שהפסק בעשיה נקרא הפסק . וכן הערה בסוף נפש חיה מהגאון ר' אליעזר סילבר והגאון רצ"פ פראנק (מקראי קודש סוכות ח"ב סי' ט) שדייקו כן מרש"י עירובין הנ"ל.
ושם בשו"ת יגל יעקב דן בפרט על הפסקה בפסוקי דזמרה ולכן אסר שם לכתוב באמצע פסוקי דזמרה. אמנם הוסיף שם שאם עושה דבר בשביל לסייע בכוונה כגון שטרוד לומר לחבירו או לסמן לו וצריך לעשות זאת בכתיבה מותר כי המעשה הזה הוא לצורך התפילה.
לפי האמור יוצא שאסור לשתות באמצע פסוקי דזמרה (וממילא ה"ה לשתות שתיה חמה מאחרי ברוך שאמר) אמנם אם יש לו הכרח לשתות כגון שמרגיש חולשה ולא יוכל להמשיך להתפלל או שלפחות יכול להתרכז יותר בתפילתו צריך להתיר. (ולענין שתיה חמה גם אם קשה לו בתפילה ללא משקה זה מ"מ יכול לשתותו קודם לכן)