אכילת דגים בחלב

שאלה:

שלום וברכה! אני וחברים שלי רוצים לאכול פיצה עם טונה ורציתי לשאול האם מותר והאם יש חילוק בין ספרדים לאשכנזים?

תשובה:

לאשכנזים – מותר

לספרדים – אסור, ובשעת הצורך ניתן להקל.

תשובה בהרחבה:

איתה במשנה בחולין (קד.) "כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים" ומבואר שם בגמרא כי בשר דגים בחלב אינו אסור לא מן התורה ולא מדרבנן.
וכתבו הר"ן, רשבא, רמב"ם (מאכלות אסורות ט,ה) מכיון שמותר לבשלן יחד משמע שמותר אף לאוכלן בחלב, וכך פסק הטור (יו"ד פז) "דגים וחגבים מותר לאוכלן בחלב".

אף שאין איסור מעיקר הדין כתב הב"י{סי' קעג} "ומ"מ אין לאכול דגים בחלב מפני הסכנה"
על דברים אלו העיר הדרכי משה (ד) שלא ראה מימיו שנזהרים בזה, וכל האיסור משום סכנה הוא דווקא בדגים עם בשר וסיים "לכן נראה שנתערב לב"י בשר בחלב" שכן בסי' קעג,ב מדבר על בשר ודגים "בין בשר לדגים חובה ליטול ידיים משום שקשה לדבר אחר, וחמירא סכנתא מאיסורא". ומעניין לראות כי השו"ע(יו"ד פז,ג) כתב כמקלים ולא הזכיר את עניין הסכנה שבדבר "אבל דגים וחגבים אין בהם איסור אף מדרבנן".

הלבוש פסק להחמיר כב"י, ובט"ז (ג), ש"ך (ה) דחו דבריהם וביארו שניתן לכתחילה לאכול דג עם חלב ונפל טעות בב"י ובמקום לכתוב "בשר ודגים" כתב "דגים וחלב". וכ"כ המג"א, מחזיק ברכה (פז,ד), זבחי צדק (ג,קמג), פר"ח (פז,ו).

הפתחי תשובה (ט)(בשם בית יהודה) כתב שאין איסור מצד בישול ואכילה יחד אלא מכיון שהדבר אינו בריא ומזיק לגוף אחן לאוכלם ביחד. וכ"כ הפמ"ג (מש"ז,ג).
הוסיף עליהם רבינו בחיי(פרשת משפטים) שגם דג וגבינה יש סכנה, אולם בדג וחמאה מותר כיון שכל העולם נוהגים כן.
לאור דעות אלו היה מקום לאסור מכל וכול דגים עם חלב מהצד הבריאותי אלא שמסיים הפתחי תשובה "ונראה לי דהאידנא שכל העולם מבשלים דג עם חלב מותר כיון שדשו בה רבים". ונראה שהטעם שהוא כתב להתיר מכיון שאין הכרח שיש בכך סכנה בריאותית, שאם זה היה וודאי הוא היה אוסר. וכ"כ החת"ס (מובא בפת"ת) שאם היה מסוכן הרמב"ם היה צריך לכתוב זאת שהרי הוא היה גדול הרופאים.
הפחד יצחק (מערכת ב) הלך בכיוון החת"ס שאין בכך שום בעייה רפואית "ואני צעיר הרופאים כל ימי גדלתי בין ברכי הרופאים ולא מצאתי סעד לדברי הב"י מ"מ כיון שיצא מפי הב"י מנעתי מתוך ביתי אכילת דגים עם גבינה וחמאה".

וערוך השולחן (פז,טו) הקל לכתחילה לאכול וכתב שאם יש איסור מדוע לא קבע כך הב"י בשו"ע ועוד שבכל העולם אוכלים זה. וכן דעת הפניני הלכה (כשרות ב' עמ' 373) "יתכן שבעבר באזורים מסוימים היו מצויים בחלב חיידקים שבפגישתם עם דגים התעוררו לגרום מחלות ומתוך הנסיון הורו הרופאים שבאותם המקומות להימנע מאכילת דגים עם בשר, אבל כיום נוהגים לפסטר החלב ואין לחשוש לאותם מחלות" וכן דעת הרב שלוש וסובר שהרי אין זה דרכו של שו"ע להתעלם משלושת עמודי ההוראה.

אולם הבא"ח (בהעלותך טו), כה"ח (קעג,ד), שו"ת משנת יוסף (ו,סו), שו"ת יחוה דעת (ח"ו סי' מח), ילקוט יוסף (איסור והיתר כרך ג' עמ'' שח') כתבו שיש להימנע מלאכול דגים בחלב או עם גבינה משום חשש סכנה.
יש לציין: בדיעבד אם נתבשלו הדגים כבר בחלב, מותרים באכילה ילקוט יוסף (איסור והיתר כרך ג' עמוד שיד).
לסיכום: האשכנזים רשאים להמשיך לאכול חלב ודגים יחדיו, והספרדים ימשיכו במנהגם להחמיר אולם במקום צורך יכולים להקל כגון כשהם מתארחים וכדו'.