
סוכה: דירת קבע או עראי
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
שיעור עיון במסכת סוכה, עם תוספת לתשעה באב בסוף השיעור. וכמה מילים על המצב הכללי (תקופת קורונה)

פרשת מטות מסעי
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
"מִזְמוֹר לְדָוִד, ה' רֹעִי לֹא אֶחְסָר, בִּנְאוֹת דֶּשֶׁא יַרְבִּיצֵנִי עַל מֵי מְנֻחוֹת יְנַהֲלֵנִי (תהילים כג, א-ב)". המזמור המופלא הזה אשר אנו רגילים לאומרו בכל שבת, מצייר ביד אָמָּן את מעגל החיים הבנוי משלוש תחנות. המסע מתחיל מן הילדות, נוגע בגיל הבגרות ומגיע אל הזיקנה.

Parashat Masei - The Journeys of Life
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
מִזְמוֹר לְדָוִד ה' רֹעִי לֹא אֶחְסָר. A song of David: the Lord is my shepherd, I shall not want. "Since G-d is my shepherd," King David says, "I am guaranteed never to be lacking anything." If the Creator of the World is the loyal shepherd for a flock of sheep, is there anything He cannot provide them? Certainly not. And we are each a sheep in G-d's loving care – and truly, it appears, I shall not want. As the Psalm continues,

פרשת ויגש - הכל צפוי והרשות נתונה
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
לכאורה יש כאן סתירה גלויה בין הפִּסקה "הכול צפוי", שמשמעותה היא, שכל מה שמתרחש הוא תכנון אלוקי מלמעלה, לבין הפִּסקה "והרשות נתונה" שמשמעותה היא, שניתנה רשות לאדם לבחור את דרכו והוא הקובע הבלעדי. ברור לכולנו שיש יד מכוונת מלמעלה, אך באותה מידה אין לנו ספק, כי לא תיתכן הנהגת שכר ועונש אם אין בחירה.

Parashat Vayigash - All is Foreseen, Permission is Granted
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
There appears to be a built-in contradiction: If “all is foreseen,” meaning that everything is a product of the Divine plan, then how can it be that “permission is granted” to each person to choose his own path and make his own decisions? What kind of plan is it when no one involved commits to any prior decisions? On the other hand, it is patently clear to us that even though there is Divine Providence, there can be no system of Divine Reward and Punishment if a person cannot choose his own path.

פרשת וישלח - אבן ישראל ובית ישראל
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
34 שנים עברו מאז התגלה חלום הסולם הנשגב ליעקב אבינו. הגיעה השעה לקיום נדרו ולבנות בית לעבודת ה' בבית אל "וַיַּצֵּב יַעֲקֹב מַצֵּבָה בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר דִּבֶּר אִתּוֹ מַצֶּבֶת אָבֶן נסגר מעגל ראשון ונפתח מעגל שני. נסגר המעגל הראשון שהחל באבן, שעליה הניח יעקב את ראשו בדרכו מארץ ישראל לארם נהריים. המעגל שני נפתח עם לידת בנימין, אירוע המספר את סיפורם של בני יעקב, עד לברכת יעקב ליוסף.

parashat Vayishlach - Rock of Israel, House of Israel
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
The Torah portion of Vayishlach marks the passage of 34 years since Yaakov left his home – 34 years since his exalted dream of the heavenward-bound ladder, when G-d promised never to abandon him and to grant the Holy Land to his descendants

פרשת ויצא - משאלת לב
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
האם אנחנו רשאים לבקש מאת ה' כל מה שלבנו חפץ ולא תֵחַשֵׁב פנייתנו אליו כחוצפה?

Parashat Vayetze - The Heart's Desire
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
Why is it that for this-worldly requests, we must be modest, while when it comes to spirituality, we may be bold and even brazen?

Parashat Toldot - The Creator and the Supervisor
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
Rav Ashi said: Avraham kept even the Rabbinic law of Eruv Tavshilin, as is written: "[He kept] My Torahs" – both the Written Torah and the Oral Torah. This is certainly most difficult to understand: How can Avraham have observed laws that the Sages would only enact more than 1,500 years later?