
פרשת בראשית - הטוב האבוד
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
דווקא אבא טוב ומסור לבנו, אשר דואג לכל מחסורו בעמל וביגיעה רבה, הוא היוצר במו ידיו הטובות את שורש הרע. הוא הוא המרגיל את בנו לקבל הכול מן המוכן ללא כל מאמץ, ובכך לחשוב אך ורק על עצמו.

Parashat B'reshit - The Lost Good
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
King Solomon thus defines for us the root of all evil – egotism and egocentricity – and its source: One who receives everything on a silver platter without having to work for it and without sharing, develops the sense that he is the center of all and that everything is for his benefit.

פרשת נח - הברית הקשת והציצית
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
כאשר נשווה את פסוקי ברית הקשת לפסוקי הציצית, נמצא הקבלה מופלאה, כמעט פסוק מול פסוק. בעוד שקשת הצבעים בשמים מזכירה את הצבעים המרהיבים של פרחי הארץ ומסמנת שמירה מפני חורבן נוסף של העולם, מזכיר צבע התכלת שבציצית את תכלת השמים ואת מצוות היושב בשמים, הוא ה' אלוקי ישראל.

פרשת נח - הברית הקשת והציצית
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
כאשר נשווה את פסוקי ברית הקשת לפסוקי הציצית, נמצא הקבלה מופלאה, כמעט פסוק מול פסוק. בעוד שקשת הצבעים בשמים מזכירה את הצבעים המרהיבים של פרחי הארץ ומסמנת שמירה מפני חורבן נוסף של העולם, מזכיר צבע התכלת שבציצית את תכלת השמים ואת מצוות היושב בשמים, הוא ה' אלוקי ישראל.

parashat Noach - The Covenant, Rainbow and Tzitzit
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
When we compare the Rainbow Covenant passage with that of tzitzit, we see that they parallel each other, almost verse for verse, most remarkably. The rainbow of colors in the heavens reminds us of the magnificent colors all around in flowers, trees, butterflies, and fish; it symbolizes also Divine protection of the world against another devastation. At the same time, the blue of the tzitzit directs our attention to the blue skies and the mitzvot of the G-d of Israel Who dwells above. Again we emphasize that man's part in the Rainbow Covenant is to build up the world, while tzitzit tells us that Bnei Yisrael are to be dedicated and sanctified unto Hashem

parashat Noach - The Covenant, Rainbow and Tzitzit
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
When we compare the Rainbow Covenant passage with that of tzitzit, we see that they parallel each other, almost verse for verse, most remarkably. The rainbow of colors in the heavens reminds us of the magnificent colors all around in flowers, trees, butterflies, and fish; it symbolizes also Divine protection of the world against another devastation. At the same time, the blue of the tzitzit directs our attention to the blue skies and the mitzvot of the G-d of Israel Who dwells above. Again we emphasize that man's part in the Rainbow Covenant is to build up the world, while tzitzit tells us that Bnei Yisrael are to be dedicated and sanctified unto Hashem

משמר מיוחד - ליל הושענא רבה
ישיבה תיכונית
משמר מיוחד המנוהל על ידי תלמידי השמינית

מלך הכבוד לראש השנה
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
יוצא לפי זה, שהשאלה החוזרת ונשאלת במשנה "איזהו...", מבקשת להביא לידיעתנו שגם במתנות שמים אפשר להטביע חותם בן אנוש. המשנה שואלת בערך כך: כיצד אנחנו יכולים לְנַכֵּס (מלשון נכסים) לעצמנו חלק מן האוצרות שהוענקו לנו על ידי בורא עולם? התשובה תהיה: על ידי צירוף עבודה עצמית על המידות.

Rosh HaShanah - The King of Glory
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
Let us begin with a Mishna in Tractate Avot, also known as Pirkei Avot, Chapters or Ethics of the Fathers. Avot is a part of the Talmud that deals with developing positive character traits and forming a Jewish worldview based on Torah values. It is therefore surprising to find, at the beginning of its Chapter Four, a series of questions dealing with "external" traits such as strength and wealth: "Who is wise? Who is mighty? Who is rich? ..." What do these traits have to do with developing one's character?

פרשת ניצבים - הטוב הנצחי
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
יצר הרע, הוא זה שמעמיד את בני האדם למבחן, ובו נמדדת מידת הצלחתם בהתמודדות היומיומית מולו. אם עמדו מולו בהצלחה, הם רשאים לתבוע את הטוב האלוקי המובטח. אין הם תלויים עוד ברצון הבלעדי של הנותן, שהוא הקב"ה. כאן כבר יש ברית, שהיא התחייבות לספק את התגמול הטוב מכוח הצדק והמשפט שה' בעצמו קבע. לכן ביום השישי הופיע הביטוי "טוֹב מְאֹד". כלומר, כעת התייצב הטוב האלוקי על קיומו הנצחי. נחזור אל המשנה שבה פתחנו ונסכם.