
שלח לך - כישלון המרגלים
הרב שבתי סבתו
ממה נבע הכישלון הצורב? איך זה קרה, שמצות ה' "שְׁלַח לְךָ אֲנָשִׁים", הסתיימה בצורה כל כך קשה ועצובה? הרי כלל נקוט בידינו – "שלוחי מצווה אינן ניזוקין"! במיוחד כשהמצווה הנקודתית הזו נאמרה במפורש מפי ה' למשה!

Parashat Sh'lach - The Spies' Failure
הרב שבתי סבתו
The reason? The Sin of the Spies. Of the twelve leading members of the nation who were sent to scout out the Land, ten of them returned with a negative and discouraging report. The nation not only believed them, but began to complain and protest against being brought to Eretz Yisrael. What led to this shameful failure? How could the idea to send great leaders of Israel, commanded directly by G-d, end so catastrophically? And even if the scouts sinned, why was Moshe punished on their account?

בהעלותך - ויהי בנסוע הארון
הרב שבתי סבתו
פרשיה מופלאה זו של "וַיְהִי בִּנְסֹעַ הָאָרֹן" מקפלת בתוכה את דאגת ה' לעמו ישראל. ארון הברית יוצא לפניהם ובא לפניהם, נלחם באויביהם מצד אחד ומשכין שלום ביניהם מצד שני. גם מספר בני ישראל רמוז בפסוקים האלו. מכאן החשיבות העצומה שיש לאמירת שני הפסוקים האלה בבית הכנסת בעת פתיחת ההיכל ובעת סגירתו.

Parashat Behaalotecha - When the Ark Traveled
הרב שבתי סבתו
This wondrous passage of Vay'hi binso'a ha'aron, set off by upside-down nuns before and after it, incorporates within it G-d's great concern for His People Israel. It describes how His Ark goes before them to fight their enemies, on the one hand, and to bring peace amongst them, on the other hand. The verses also allude to the very number of Jews in the nation. It is therefore clear why we ascribe such importance to these verses, reciting them in the synagogue when the Holy Ark is opened and closed

פרשת בחוקתי - גבול אמונה וביטחון
הרב שבתי סבתו
על מנת שיישמר יסוד הבחירה החופשית, חייב להיות נתק בין המעשה של האדם לבין השכר והעונש. אם הם יהיו צמודים, איזו בחירה חופשית אמיתית תישאר בעולם? זהו הטעם, שלא תיתכן הבטחה אלוקית לשכר ועונש מִיָּדיים וחד משמעיים על מעשה האדם לטוב או לרע. לא כן לכלל עם ישראל. כאן, ההבטחות האלו הן ברות ביצוע מבלי לפגוע בבחירה החופשית של היחיד.