חיפוש בארכיון השיעורים
אורות התשובה - תשובה ירושלמית שמחה

אורות התשובה - תשובה ירושלמית שמחה

הרב יצחק חי זאגא
ז אלול התשפ27.08.2020

שיעור לחודש אלול בישיבה הגבוהה

סדרת תפילה לאלול - התפילה של ה'

סדרת תפילה לאלול - התפילה של ה'

הרב אחיה סנדובסקי
ד אלול התשפ24.08.2020

סדרת שיעורים חדשה מהרב אחיה סנדובסקי לכבוד חודש אלול בנושא התפילה

פרשת שופטים - איסור השחתה ומהותו

פרשת שופטים - איסור השחתה ומהותו

הרב שבתי סבתו
א אלול התשפ21.08.2020

לא עץ הפרי הוא גורם האיסור ולא עץ הסרק הוא גורם ההיתר. אמת המידה היא, מהו הניצול המֵרַבִּי של העצים העומדים לרשותנו, וכיצד נמנע משימוש בזבזני ומיותר. מכאן, שפירוש המילה השחתה: איבוד מיותר.

Parashat Shoftim - The Ban on Wanton Destruction

Parashat Shoftim - The Ban on Wanton Destruction

הרב שבתי סבתו
א אלול התשפ21.08.2020

This shows us that the Torah's words need to be studied carefully, and certainly not superficially, in order to reveal their profoundly true meaning. Let us therefore do this with the above verses in order to understand the laws they teach us, as expressed in the Sages' conclusions.

פרשת ראה - המוסיף והגורע

פרשת ראה - המוסיף והגורע

הרב שבתי סבתו
כד אב התשפ14.08.2020

על פניו נראה, כי יש כאן שני איסורים נפרדים, איסור להוסיף על דבר ה' ואיסור לגרוע ממנו. האיסור "לא תגרע" קל להבנה ומתאים להגיון האנושי. אנו מבינים שמצות ה' היא מושלמת ואין בה שום פרט מיותר. משום כך, כל מגרעת פוגעת בשלמות המצוה. לעומת זאת, איסור "בל תוסיף" קשה להבנה. לכאורה, אם המצווה מקוימת כהלכתה, מדוע שתוספת חיצונית תפגע בה?

Parashat Re'eh - Adding and Detracting

Parashat Re'eh - Adding and Detracting

הרב שבתי סבתו
כד אב התשפ14.08.2020

On the face of it, it appears that these are two separate commands: We are forbidden to do more than G-d commanded, and similarly warned against doing less. The interdiction against subtracting from the Torah's commandments (mitzvot) is logical and easy to understand. Clearly, G-d's commands are perfect, containing no unnecessary details. Doing less than what we are commanded is not only insufficient, but also detracts from the parts that we do fulfill, leaving us with a worthless fraction of the commanded act. But the ban on adding to the mitzvot is not as simple. If we fulfill a mitzvah properly, and then add even more, why should this be a problem? Why, actually, is it forbidden to add to the mitzvot?

תשעה באב - אליך נשובה

תשעה באב - אליך נשובה

הרב שבתי סבתו
ג אב התשפ24.07.2020

יום תשעה באב הפך בתודעה היהודית לסמל של כאב ויגון המקיף את כל חלקי האומה הישראלית על כל גווניה. אולם, ה' אלוקי ישראל לא נטש את עמו ולא עזב את נחלתו, וכָאב את כאבו בכל תפוצות גלויותיו.

סוכה: דירת קבע או עראי

סוכה: דירת קבע או עראי

הרב שבתי סבתו
ב אב התשפ23.07.2020

שיעור עיון במסכת סוכה, עם תוספת לתשעה באב בסוף השיעור. וכמה מילים על המצב הכללי (תקופת קורונה)

התוועדות לקראת ראש חודש אב

התוועדות לקראת ראש חודש אב

ישיבה גבוהה
א אב התשפ22.07.2020

פרשת מטות מסעי

פרשת מטות מסעי

הרב שבתי סבתו
כה תמוז התשפ17.07.2020

"מִזְמוֹר לְדָוִד, ה' רֹעִי לֹא אֶחְסָר, בִּנְאוֹת דֶּשֶׁא יַרְבִּיצֵנִי עַל מֵי מְנֻחוֹת יְנַהֲלֵנִי (תהילים כג, א-ב)". המזמור המופלא הזה אשר אנו רגילים לאומרו בכל שבת, מצייר ביד אָמָּן את מעגל החיים הבנוי משלוש תחנות. המסע מתחיל מן הילדות, נוגע בגיל הבגרות ומגיע אל הזיקנה.

Parashat Masei - The Journeys of Life

Parashat Masei - The Journeys of Life

הרב שבתי סבתו
כה תמוז התשפ17.07.2020

מִזְמוֹר לְדָוִד ה' רֹעִי לֹא אֶחְסָר. A song of David: the Lord is my shepherd, I shall not want. "Since G-d is my shepherd," King David says, "I am guaranteed never to be lacking anything." If the Creator of the World is the loyal shepherd for a flock of sheep, is there anything He cannot provide them? Certainly not. And we are each a sheep in G-d's loving care – and truly, it appears, I shall not want. As the Psalm continues,

פרשת ויגש - הכל צפוי והרשות נתונה

פרשת ויגש - הכל צפוי והרשות נתונה

הרב שבתי סבתו
ו טבת התשפ03.01.2020

לכאורה יש כאן סתירה גלויה בין הפִּסקה "הכול צפוי", שמשמעותה היא, שכל מה שמתרחש הוא תכנון אלוקי מלמעלה, לבין הפִּסקה "והרשות נתונה" שמשמעותה היא, שניתנה רשות לאדם לבחור את דרכו והוא הקובע הבלעדי. ברור לכולנו שיש יד מכוונת מלמעלה, אך באותה מידה אין לנו ספק, כי לא תיתכן הנהגת שכר ועונש אם אין בחירה.