
פרשת תולדות - הגורל
הרב שבתי סבתו
1) מדוע התעקש יצחק אבינו לברך את עשיו, למרות אופיו הקשה והשלילי? 2) מדוע בחרה רבקה בדרך לא ישרה, כדי שהצדק - כפי שהוא נראה מנקודת מבטה, יֵעָשֶׂה? 3) איך יצחק אבינו, שהיה כל ימיו רועה צאן, אינו מבחין בין שיער אדם לשיער גדי? 4) אם יש סתירה בין "קוֹל יַעֲקֹב" ל"יְדֵי עֵשָׂו", ברור שצליל קולו של אדם, נאמן יותר למקור (אוטנטי) מאשר הופעה חיצונית, אשר ניתנת לעיצוב באמצעות תחפושת. מדוע בכל זאת הכריע יצחק על פי ההופעה החיצונית?

פרשת חיי שרה - בְּכֶסֶף מָלֵא
הרב שבתי סבתו
בסיפור קניית מערת המכפלה, מתנהגים המוכר והקונה בצורה הפוכה לחלוטין מכללי המסחר. אברהם אבינו, הקונה, מדגיש את חשיבותה של המערה בעיניו, ומביע נכונות לשלם כל מחיר. מאידך, עפרון המוכר, מוכן לתת הכול בחינם. גם את המערה אשר בקצה שדהו וגם את השדה כולה. הכול חינם אין כסף.

Parashat Chaye Sarah - The Full Price
הרב שבתי סבתו
This story illustrates the most basic rules of business: Where there is great demand, the price rises, and where there is too much in supply, the price decreases. In addition, the buyer always derides the merchandise, while the seller praises it. As King Solomon teaches in his Book of Proverbs:

Parashat Vayera - Standing Before G-d
הרב שבתי סבתו
The next verses will surprise us, then, as they show that there is actually much more to "standing before Hashem" than bodily strength. It also includes the psychological and ethical capacities to speak to G-d and demand the nullification of His decrees.

פרשת לך לך - שלמות אישית ושליחות לאומית
הרב שבתי סבתו
גזירת השִעבוד היא גזרה קשה מאוד. על פניה היא נראית כהחלטה אלוקית ללא סיבה גלויה לעין. האם ייתכן שהגזירה הזאת היא עונש על חטא? קשה לקבל זאת, כי הרי מדובר כאן בדורות שעדיין לא נולדו ועדיין לא חטאו? או אולי זהו צעד הכרחי, שאמור להכין את עתידם של בני ישראל כעַם ה'?

Parashat Lekh Lekha - Personal Perfection, National Mission
הרב שבתי סבתו
No rhyme or reason is presented as explanation for such a severe Divine decree. It is not likely to be a punishment for a sin, for the coming generations that are to suffer the enslavement have not yet been born and certainly did not yet sin! Could it be a necessary step designed to prepare Bnei Yisrael for their future role as G-d's Nation?

פרשת נח - שני רבדים בשם השם
הרב שבתי סבתו
במאמר הזה, נתעכב על ההבדל בין השימוש בשם "אלוקים" לבין השימוש בשם הוויה. שם "אלוקים", הוא יותר כללי ודומה למלך או שופט. מאידך, שם הוויה הוא שמו של ה' אלוקי ישראל בלבד. משום כך, תצדק הקריאה "ה' הוּא הָאֱ-לֹהִים", שפירושה הוא: עם ישראל מודיע לעולם שה', הוא הא-לוה האמיתי.

Parashat Noach- Two Tiers in G-d's Name
הרב שבתי סבתו
The Torah gives us various keys by which to understand its hidden meanings. One of the most important of these keys is the specific Name of G-d that appears in a given Torah portion or passage. Let us clarify the difference between the Divine Name that is pronounced Elokim, and the Name that is spelled yud, keh (heh), vuv and heh – the Havayah Name that we pronounce in prayer as "Ado-nai" and otherwise as "Hashem." (Its sanctity is so great that we do not even pronounce its letters consecutively.)

בראשית - עץ החיים ועץ הדעת
הרב שבתי סבתו
האם ייתכן, שקודם האכילה מעץ הדעת היה אדם הראשון נבער מדעת כבהמה ולא ידע להבחין בין טוב לרע? אם כך היה, כיצד נצטווה על ידי ה' וכיצד דיבר אתו? הרי ה' איננו מדבר עם נבערים מדעת! זוהי הערת הרמב"ם במורה הנבוכים. ועוד, כיצד בלי דעת, היה יכול אדם הראשון לקרוא בשמות מתאימים לכל בעלי החיים בעולם? מלבד כל זאת, האם מתקבל על הדעת, שאכילת פרי - חשוב ככל שיהיה, תוכל להקנות לאדם בַּעַר, מעמד גבוה כזה של "... וִהְיִיתֶם כֵּא-לֹהִים יֹדְעֵי טוֹב וָרָע"? כיצד ניתן לעקוף עמל ויגיעה של עשרות שנים בלימוד תורה ובתיקון המידות, ולהגיע ליעד ההבחנה בין טוב לרע באמצעות סגולה פלאית קטנטנה, שתהווה תחליף לכל העשייה החיובית רבת השנים?