
Parashat Behaalotecha - When the Ark Traveled
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
This wondrous passage of Vay'hi binso'a ha'aron, set off by upside-down nuns before and after it, incorporates within it G-d's great concern for His People Israel. It describes how His Ark goes before them to fight their enemies, on the one hand, and to bring peace amongst them, on the other hand. The verses also allude to the very number of Jews in the nation. It is therefore clear why we ascribe such importance to these verses, reciting them in the synagogue when the Holy Ark is opened and closed

פרשת בחוקתי - גבול אמונה וביטחון
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
על מנת שיישמר יסוד הבחירה החופשית, חייב להיות נתק בין המעשה של האדם לבין השכר והעונש. אם הם יהיו צמודים, איזו בחירה חופשית אמיתית תישאר בעולם? זהו הטעם, שלא תיתכן הבטחה אלוקית לשכר ועונש מִיָּדיים וחד משמעיים על מעשה האדם לטוב או לרע. לא כן לכלל עם ישראל. כאן, ההבטחות האלו הן ברות ביצוע מבלי לפגוע בבחירה החופשית של היחיד.

Parashat Bechukotai - Between Faith and Trust: Part One
מרן רה"י הרב שבתי סבתו

ראש הישיבה הרב יצחק סבתו - מסכת קידושין כמעצבת מבנה המשפחה
רה"י הרב יצחק סבתו

לפסח - מקדש ישראל והזמנים
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
ממה נובע כוחו של עַם לקדש זמנים מסוימים ולייחד אותו מבין שאר הזמנים? התשובה היא שכוח זה נובע מִשֵּׁם הויה, שפירושו הוא נצחיות הזמן – היה, הווה, יהיה. כלומר, מרגע שהתגלה עם ישראל המקבל עליו את מלכות ה', נתגלה שם הויה א-להי ישראל, והתגלתה גם קדושת הזמן.

Pesach - Double Sanctity: Israel and the Festivals
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
What is the source of Israel's ability to single out and sanctify specific times? The answer lies in the Havayah name of G-d. It is actually a compound word comprising all the tenses of being – hayah (was), hoveh (is), and yihyeh (will be) – and it thus stands for the "eternity of time."

פרשת שמיני - אחריות ומשמעותה
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
אדם לא נושא חטא אלא נושא באחריות לחטא. ילד שלא הגיע לגיל הבר מצווה, עדיין איננו בָּשֵׁל לקבל אחריות על מעשיו ומשום כך הוא פטור מן המצוות. כל חטא שהתבצע, יש לברר מי נושא באחריות. הנושא באחריות ישירה לחטא, הוא אשר משלם את מחירו. מי שנושא באחריות עקיפה, יהיה נידון לפי מידת אחריותו.

Parashat Shmini - Taking Responsibility
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
It does not mean that the man will literally carry his sin – but rather that he will bear the responsibility for it, i.e., he will pay its price. That is, whoever is directly responsible for a sin is the one who suffers its consequences; one who is only indirectly responsible will pay only in accordance with his responsibility. A child, for instance, is not yet ready to accept any responsibility for his actions; this is why he is exempt from mitzvot.
.jpg)
מאמר אסתר
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
במה זכו אסתר המלכה ומרדכי היהודי, שאיגרת הפורים אשר שלחו לכל תפוצות העם היהודי, תתקיים לנצח?
.jpg)
Esther's Word
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
Esther and Mordechai sent "a letter" – the Book of Esther – to every Jewish community in the world, in which they told the story of the great miracle they experienced. What was their special merit that this "letter" is forever remembered?