
פרשת לך לך - ברית יצחק - בחירה אלוקית
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
כפי שבשעת מבחן אנושי, הנבחן נשאר לבדו, כך בשעת מבחן אלוקי, ה' מסתתר ומשאיר את האדם לבדו. ההתמודדות העצמאית, מקנה בגרות...

פרשת בראשית - הטוב האבוד
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
דווקא אבא טוב ומסור לבנו, אשר דואג לכל מחסורו בעמל וביגיעה רבה, הוא היוצר במו ידיו הטובות את שורש הרע. הוא הוא המרגיל...

פרשת נח - הברית הקשת והציצית
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
כאשר נשווה את פסוקי ברית הקשת לפסוקי הציצית, נמצא הקבלה מופלאה, כמעט פסוק מול פסוק. בעוד שקשת הצבעים בשמים מזכירה את...

פרשת נח - הברית הקשת והציצית
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
כאשר נשווה את פסוקי ברית הקשת לפסוקי הציצית, נמצא הקבלה מופלאה, כמעט פסוק מול פסוק. בעוד שקשת הצבעים בשמים מזכירה את...

פרשת ניצבים - הטוב הנצחי
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
יצר הרע, הוא זה שמעמיד את בני האדם למבחן, ובו נמדדת מידת הצלחתם בהתמודדות היומיומית מולו. אם עמדו מולו בהצלחה, הם...

פרשת כי תבוא - אחריות והתחדשות
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
עם ישראל נולד כעם ביציאתו ממצרים, מקום ששימש לו כמקום עיבור. את תקופת ילדותו ובחרותו בילה עם ישראל במדבר. במקום הזה...

פרשת כי תצא - מצווה גוררת מצווה
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
כיצד יתכן שמצוה הדורשת מאמץ כה רב ככיבוד אב ואם, תהיה שווה בערכה הסגולי למצוות שילוח הקן, הקלה לביצוע באופן יחסי?

פרשת שופטים - איסור השחתה ומהותו
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
לא עץ הפרי הוא גורם האיסור ולא עץ הסרק הוא גורם ההיתר. אמת המידה היא, מהו הניצול המֵרַבִּי של העצים העומדים לרשותנו,...

פרשת ראה - המוסיף והגורע
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
על פניו נראה, כי יש כאן שני איסורים נפרדים, איסור להוסיף על דבר ה' ואיסור לגרוע ממנו. האיסור "לא תגרע" קל להבנה ומתאים...

פרשת מטות מסעי
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
"מִזְמוֹר לְדָוִד, ה' רֹעִי לֹא אֶחְסָר, בִּנְאוֹת דֶּשֶׁא יַרְבִּיצֵנִי עַל מֵי מְנֻחוֹת יְנַהֲלֵנִי (תהילים כג,...

פרשת ויגש - הכל צפוי והרשות נתונה
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
לכאורה יש כאן סתירה גלויה בין הפִּסקה "הכול צפוי", שמשמעותה היא, שכל מה שמתרחש הוא תכנון אלוקי מלמעלה, לבין הפִּסקה...

פרשת וישלח - אבן ישראל ובית ישראל
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
34 שנים עברו מאז התגלה חלום הסולם הנשגב ליעקב אבינו. הגיעה השעה לקיום נדרו ולבנות בית לעבודת ה' בבית אל "וַיַּצֵּב...