חיפוש בארכיון השיעורים
Parashat Naso - The Carrier and the Carried

Parashat Naso - The Carrier and the Carried

מרן רה"י הרב שבתי סבתו
יא סיון התשעח25.05.2018

How is this manifest in the pursuit of prophecy and Divine inspiration? Every prophecy is a mission, and every prophet is an emissary to Israel. A mission has a target, and the prophet must concentrate on the mission set for him by Hashem. He must ignore all the difficulties, obstructions and pressures that stand in his way.

דבר תורה קצר לשבועות

דבר תורה קצר לשבועות

מרן רה"י הרב שבתי סבתו
ג סיון התשעח17.05.2018

שמחים להגיש לכם דבר תורה קצר של ראש הישיבה הרב שבתי סבתו לחג השבועות

בחוקותי - קשר נצחי

בחוקותי - קשר נצחי

מרן רה"י הרב שבתי סבתו
כו אייר התשעח11.05.2018

נמשיל זאת לבנין דו קומתי, שיש לו יסודות איתנים. היסודות האיתנים, זהו הקשר העמוק בין ה' ובין ישראל, שאותו ה' לא יפר לעולם. הקומה הנוספת היא ארץ ישראל על כל מעלותיה, כולל ברכה כלכלית, ביטחון צבאי וקשר נבואי רצוף, ברמה של גילוי שכינה. הקומה השניה היא על תנאי. אם נלך בחוקות ה' ונקיים את מצוותיו, נזכה לה.

Parashat Bechukotai - The Eternal Bond

Parashat Bechukotai - The Eternal Bond

מרן רה"י הרב שבתי סבתו
כו אייר התשעח11.05.2018

Our relationship with Hashem can thus be compared to a two-story building. The first floor is the strong base on which the top floor rests; it represents the deepest bonds between G-d and Israel that He will never break. The floor above it is that of the Land of Israel, with all its advantages, including economic blessing, military security, and ongoing prophetic links with Hashem – what we described above as Gilui Shechinah.

אמור - הפאה והביכורים

אמור - הפאה והביכורים

מרן רה"י הרב שבתי סבתו
יט אייר התשעח04.05.2018

התעלמותה של התורה מהגדרת שיעור ומידה מלמדת, כי בכוונתה להדגיש עיקרון יסוד. במצוות הפאה מבהירה התורה, שאסור לבעל השדה להיות אחרון הנהנים מן השדה. מאידך, מצוות הביכורים ומצוות התרומה מלמדות, שאסור לבעל השדה להיות ראשון הנהנים מן השדה.

Parashat Emor - Pe'ah and First-Fruits

Parashat Emor - Pe'ah and First-Fruits

מרן רה"י הרב שבתי סבתו
יט אייר התשעח04.05.2018

By not specifying specific amounts, the Torah shows that it wishes to emphasize a message other than how much we must give. From Bikurim and Terumah, which he separates from his produce before he takes for himself, we learn that the land-owner must not be the first one to benefit from his field. And from Pe'ah, where he leaves over a corner at the end, we learn the fundamental concept that the land-owner must not be the last one to benefit from his field; others are to benefit from it after him.

פרשת בהר

פרשת בהר

מרן רה"י הרב שבתי סבתו
יח אייר התשעח03.05.2018

פרשת אמור- רגשי קודש

פרשת אמור- רגשי קודש

מרן רה"י הרב שבתי סבתו
יב אייר התשעח27.04.2018

מה הקשר בין שלושת המצוות 1) שבעת ימים יהיה תחת אימו 2) אותו ואת בנו לא תשחטו ביום אחד 3) איסור נותר שעל העובר עליהם נאמר "וְלֹא תְחַלְּלוּ אֶת שֵׁם קָדְשִׁי וְנִקְדַּשְׁתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל "

Emor - Emotions of Holiness

Emor - Emotions of Holiness

מרן רה"י הרב שבתי סבתו
יב אייר התשעח27.04.2018

The first one tells us that we may not bring a sacrifice of an animal that is less than seven days old. The second is that in general, an animal may not be killed on the same day as its mother (though not its father). And the third mitzvah is that we may eat the thanksgiving offering only on the day of its slaughter and the following night.

רה"י מספיד את הרב הדרי זצ"ל

רה"י מספיד את הרב הדרי זצ"ל

מרן רה"י הרב שבתי סבתו
יב אייר התשעח27.04.2018

פרשת תזריע -  לעיני הכהן

פרשת תזריע - לעיני הכהן

מרן רה"י הרב שבתי סבתו
ה אייר התשעח20.04.2018

במאמר הזה ננסה לפענח הלכה מסתורית הקובעת, כי טומאת נגעים איננה מקבלת תוקף של טומאה אלא משעה שראה אותם הכהן ואישר שאכן הם נגעים. כדי לחדד את המוּזרוּת שבדבר, נשווה זאת למחלות התוקפות את גוף האדם, אך כל עוד לא הכריז הרופא שהמטופל חולה, אין הוא חולה באמת.

Parashat Tazria - The Eyes of the Priest

Parashat Tazria - The Eyes of the Priest

מרן רה"י הרב שבתי סבתו
ה אייר התשעח20.04.2018

The Torah repeats several times that lesions of leprosy defile a person or a house only after the Cohen has seen them first and pronounced them impure. That is to say, when one sees a nega (lesion) on his body or in his house, he or it does not become officially "leprous" until the priest sees it and pronounces it so. Neither does the leprosy then take effect retroactively