
פרשת מטות - לא יחל דברו
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
"לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ" - הוא אינו מֵיחל, אבל אחרים מֵיחלים לו (חגיגה י.)". במבט ראשון נראית האסמכתא הזאת הפוכה מרוח הכתוב. התורה מדגישה "לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ", וחז"ל מדייקים את ההיפך. "הוא לא, אבל אחרים כן".

Parashat Matot - He Shall Not Violate His Word
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
At first glance, this interpretation appears to quite far from the spirit of the law. How can it be that the Torah emphasizes that one must keep his word – and then the Sages deduce the opposite?!

פרשת פינחס - שבטי י-ה
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
עלינו לחקור אם יש מידע מוצפן בתוספת הזו "מִשְׁפַּחַת הַחֲנֹכִי", "מִשְׁפַּחַת הַפַּלֻּאִי" וכו'. לא ייתכן שהתורה תשתמש בביטוי הזה רק כדי להביע את הכינוי המשפחתי. אם רק זו המטרה, כי אז די באיזכור אחד! מדוע לחזור על כך פעם אחר פעם באדיקות?

Parashat Pinchas - The Tribes of G-d
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
Why must the family name be repeated twice – and this for each of the dozens of families? Would one mention of each name not have sufficed? The Torah is surely adding important information by using this special format, and we must seek out what it is.

פרשת בלק - לֹא הִבִּיט אָוֶן בְּיַעֲקֹב
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
כוונת הכתוב איננה ברורה. האם פירושו של דבר הוא, שלעולם אין ה' רואה שום פגם במעשי בני ישראל? האם לעולם עם ישראל אינו חוטא, או לחילופין, שחטאיו לא נחשבים בעיני ה' לחטא?

Parashat Balak He Sees No Iniquity in Yaakov
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
This is hard to explain literally. Does Hashem truly never see anything wrong with Israel's actions? Does Israel never sin? Alternatively, are their sins not considered as such in G-d's eyes?

פרשת חוקת - מי מריבה
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
גם אם ניקח את כל הפירושים למה שקרה בפרשיית הוצאת המים מן הסלע, אין זה מסביר מדוע ה' התבטא פעם אחר פעם בצורה כל כך חריפה בביטויים כגון מעילה... הפרת אמונים... אי קידוש שם ה'...?

קורח - שררה או שירות
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
הויכוח בין משה רבנו לקורח, מציף את השקפת התורה בנוגע לכל תפקיד הנהגתי בישראל. מה כותבת התורה ביחס למנהיג הגבוה ביותר שהוא המלך?

Parashat Korach - To Serve, or to Be Served?
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
A house full of Torah scrolls is one in which the books are physically inside it – but are not intrinsically connected to it. The true connection to a house takes place via something that truly represents it, its ambassador. What represents a house?