
פרשת שמיני - אחריות ומשמעותה
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
אדם לא נושא חטא אלא נושא באחריות לחטא. ילד שלא הגיע לגיל הבר מצווה, עדיין איננו בָּשֵׁל לקבל אחריות על מעשיו ומשום כך הוא פטור מן המצוות. כל חטא שהתבצע, יש לברר מי נושא באחריות. הנושא באחריות ישירה לחטא, הוא אשר משלם את מחירו. מי שנושא באחריות עקיפה, יהיה נידון לפי מידת אחריותו.

Parashat Shmini - Taking Responsibility
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
It does not mean that the man will literally carry his sin – but rather that he will bear the responsibility for it, i.e., he will pay its price. That is, whoever is directly responsible for a sin is the one who suffers its consequences; one who is only indirectly responsible will pay only in accordance with his responsibility. A child, for instance, is not yet ready to accept any responsibility for his actions; this is why he is exempt from mitzvot.
.jpg)
מאמר אסתר
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
במה זכו אסתר המלכה ומרדכי היהודי, שאיגרת הפורים אשר שלחו לכל תפוצות העם היהודי, תתקיים לנצח?
.jpg)
Esther's Word
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
Esther and Mordechai sent "a letter" – the Book of Esther – to every Jewish community in the world, in which they told the story of the great miracle they experienced. What was their special merit that this "letter" is forever remembered?

פרשת פקודי - שער הצמצום
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
נקודת המפגש בין התורה שבכתב לבין התורה שבעל פה, דהיינו, הנקודה שבה מתהפכת התמונה מ"כלל ופרט" ל"פרט וכלל", היא מעניינת ביותר. אנו נגלה, כי כל מעבר מעולם רוחני לעולם חומרי, מתאפיין בהיפוך התמונה.

PARASHAT PEKUDEI - The Gate of Reduction
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
At the point at which the Written Torah and Oral Torah converge, the picture reverses itself: klal u’prat becomes prat u’klal. Analyzing this intriguing concept, we discover that every transition from a spiritual world to a physical world is characterized by a reversal of the picture. The Torah itself uses this method to define the transition of the universe from “spiritual creation,” when G-d set the conditions for the formation of the world, to “physical doing,” the actual, physical Creation.

פרשת ויקהל - בצלאל לאחדות ישראל
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
מדוע דווקא בהקמת המשכן ובבניינו, הייתה דרושה הסכמה כללית של משה רבנו ועם ישראל, בבחירת האיש שיעמוד בראש מלאכת הקודש הזאת?

פרשת כי תשא - חרות על הלוחות
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
כדוגמא ליצירה אלוקית, ניקח את גוף האדם. תוכנית התפתחותו של בן אנוש, כתובה ומוצפנת בתוך גרעינו של כל תא ממיליארדי תאי הגוף. הצופן הגנטי מכתיב את התפתחותו הייחודית של כל אדם והופך אותו לייחודי שאין שני לו. הכול יודעים כי אצבעות הידיים אינם מפוסלות מתוך גוש אחיד של כף היד, אלא צומחות מתוכו בהתאם לתוכנית הפנימית. כך העיניים וכך הריסים וכו'.

PARASHAT KI TISA - Engraved on the Tablets
מרן רה"י הרב שבתי סבתו
G-d’s creations are designed in a very specific manner. Consider, for example, the human body. Its development is programmed and encoded in the nucleus of each of its billions of cells. The genetic code within dictates the singularly unique development of each and every person, making him totally inimitable in the world.