אוצר בית דין

שאלה:

שלום וברכה,
קניתי לפני חמישה חדשים ארגז יין מאוצר בית דין בשביל שתייה בליל הסדר. קיבלתי מהם מסרון שבוע לפני פסח שאני צריך להפקיר את היין לפני פסח.
האם יש פה ביטול הקניין? הרי אילו ידעתי שאני צריך להפקירו לא הייתי קונהו!

שאלה נוספת, כרגע היין יושב אצלי בבית ולא נגעתי בו. מה עלי לעשות לגביו?

תשובה:

לענין הביעור -
מוצרים שהיו ברשות אוצר בית דין בזמן הביעור אינם חייבים בביעור ודין זה הוא מוסכם כי ביד האוצר הם נחשבים כהפקר וכמבוערים.
בקניה מאוצר בית דין לפני זמן הביעור כך שבזמן הביעור הפירות נמצאים בבעלות פרטית של אדם - הנה אם יש לו רק ג' סעודות ברור שלא צריך ביעור . ואם יש לו יותר מכך יש בזה מחלוקת . יש אומרים שצריך ביעור כי סו"ס כעת הוא נמצא בידים פרטיות. - כך כתבו במשפטי ארץ (עמ' 213) ע"פ המנחת שלמה (נא,יז) ושכן משמע בחזו"א. וכן הביאו גם בשם הגר"נ קרליץ בחוט השני. מנגד דעת הגר"ש עמאר בספר כרם שלמה שאין חובת ביעור במה שהיה באוצר בית דין אפילו נקנה קודם הביעור הביאו הילקוט יוסף יח,ז ופסק כמותו להלכה.
בכל מקרה מי שהיה שוגג או אנוס סומכים על שיטת החרדים שהפירות לא נאסרו.
הפתרון לכתחילה כעת הוא להפקיר כדי לצאת ידי כל ספק אלא שאפשר לסמוך על השיטות שלא חייב להוציא מרשותו אלא להפקיר בפני שלושה.
וראה בתשובה אחרת לגבי אופן ההפקר https://www.kiryatmoshe.co.il/index2.php?id=4338&lang=HEB



לגבי הטענה למקח טעות -
אין כאן מקח טעות כי כל הקונה אוצר בית דין יודע שכך הוא , וחוץ מזה היות והיין עצמו הוא הפקר ביד האוצר בית דין והם גובים תשלום רק על הטירחא והעבודה ממילא לא שייך מקח טעות על עיקר היין כי לא שילמו עליו אלא על העבודה שנעשתה איתו.


{בברכה הרב יעקב סבתו}