אכילה, ק"ש וערבית

שאלה:

אני אוכל ארוחת ערב בישיבה, כאשר מיד לאחריה יש ערבית. אך בדרך כלל איני מספיק להגיע בתחילת התפילה אלא רק לעמידה. שאלתי היא, האם כיון שאיני מתחיל תפילה עם כולם חוזרת הבעיה של אכילה לפני ק"ש ותפילה ועלי להעמיד שומר - או שמא כיון שאני מתפלל עמידה עם הציבור ומיד משלים ק"ש אין בעיה?
ושאלה נוספת בעקבות כך - האם אחרי עמידה עדיף שאחכה לשמוע קדיש מהחזן ואתפלל עם הציבור עד סוף התפילה ורק אז אשלים את ק"ש - או שאתחיל מיד אחר שאסיים תפילת עמידה? אעיר, שמיד אחרי התפילה יש לי חברותא.

תשובה:

שו"ע (סימן רלו, ג) - מצא צבור שקראו קריאת שמע ורוצים לעמוד בתפלה יעמוד עמהם ואחר כך יקרא קריאת שמע עם ברכותיה:
וכך פסק הגרע"י ועוד הרבה אחרונים, מ"מ הביא הכה"ח בשם המקובלים שתמיד יש להקדים ק"ש לתפילת תפילת שמונה עשרה, וכן כתב באול"צ כעצה טובה שלא להתרגל לכך, מ"מ המהר"ח פלאג'י כתב שגם המקובלים פוסקים כשו"ע.
נמצאנו למדים שצריך להשתדל להתפלל כסדר, אולי להגיע לפני לאוכל, מ"מ אם מידי פעם זה קורה אז ודאי להתפלל קודם תפילת שמונה עשרה, מ"מ לענין שומר כיון שיש לך שעה קבועה לתפילה וזה לא סעודה גדולה כגון נישואין ששותים שם ילדים, אחרוני זמננו מחשיבים זאת לשומר, שלא תשכח להתפלל, מ,מ עדיין הרי כאן כבר התחילה התפילה ואולי חשיב שהסתלק השומר, נראה שכיוון שדין השו"ע מצא את הציבור שקראו ק"ש ורוצים לעמוד בתפילה ואומרים שיתפלל איתם ולא חוששים שמא ישכח, לכן נראה שגם כאן כיוון שיודע שמסיים לאכול ומיד הולך להתפלל, יש יותר סבירות שלא ישכח מדין השו"ע, כי הוא יודע כבר לאיזו סיטואציה הוא נכנס ומה לעשות בה.

ושאלה נוספת בעקבות כך - האם אחרי עמידה עדיף שאחכה לשמוע קדיש מהחזן ואתפלל עם הציבור עד סוף התפילה ורק אז אשלים את ק"ש - או שאתחיל מיד אחר שאסיים תפילת עמידה? אעיר, שמיד אחרי התפילה יש לי חברותא.

תשובה: בפוסקים מבואר שיש לשמוע את הקדיש, מ"מ נחלקו האם יש להשלים את ברכות ק"ש וק"ש אחרי עלינו לשבח – כך הביא שו"ת רבבות אפרים (ב, מח) וכן הביאו בסוף ספר אישי ישראל תשובה רעד בשם הגר"ח קניבסקי, או שצריך להסמיך ברכות ק"ש לברכו ובסוף הברכות לומר עלינו לשבח – כך פסקו הגרש"ז אווערבאך וכן הסכים עימו לפסוק בפסקי תשובות.
מסקנות: יש להשתדל להתפלל כסדר, מ"מ שיש לך שעה קבועה לתפילה, זה חשיב שומר ואפשר להמשיך לאכול.
נראה כיוון שזה מחלוקת אחרונים מתי להשלים ברכות ק"ש, נראה שיש ללכת לפי הרוב ולהסמיך את ברכות ק"ש לברכו ובסוף הברכות לומר עלינו לשבח.
{בברכה: הרב יהורם לוי}