ביצה בתבשיל בשרי

שאלה:

האם ביצה בתוך תבשיל בשרי תיחשב כבשרית?
ואם כן, האם יש מקומות שאפשר להקל בכך?

תשובה:

במציאות הספציפית של השאלה שבושל ממש בבשר הביצה בשרית ואין צד להקל בזה.


תשובה מורחבת:


שולחן ערוך (יוד' סי' צה ס"ב) כתב על פי הרשבא שאם בישלו ביצה בקדרה עם בשר ואפילו עודה בקליפתה אסור לאוכלה בכותח.
ובטעם הדבר כתב הרשב"א שכאשר אדם מבשל ביצה עם מי צבע הביצה תצבע באותו צבע מכיון שהיא עשויה נקבים נקבים, לכן אם הביצה התבשלה עם בשר קבלה ממנו טעם ממש ולא קבלה טעם (ולא דומה לטעם שדופן כלי מקבל) ולכן אם יבשלו אותה עם ביצה אחרת גם ההיא, אמנם ראיתי שיש מקלים לצמצם את שעות ההמתנה בין בשר לחלב בביצה מעין זו, וקשה לענ"ד להקל בה כי בפשטות אם הרשב"א כותב שהביצה מקבלת את הטעם ממש אנו נתייחס להמתנת שש כשיטת רש"י שהטעם נמשך בפה.


אמנם יש סיטואציות שונות שיכולות לקרות ונכתוב בקצרה.
אם בושל בכלי בשרי נקי בלי ממשות בשר - אחרי שהגדרנו שביצה מתפקדת ככל תבשיל אחרי ואין ערך של שמירה מיוחדת לקליפה אזי ננהג בה כבכל תבשיל.


והסוגיה תיסוב לגבי נט בר נט.
ובקצרה הדין כך - אם הסיר הוא בשרי בן יומו: לספרדים מותר לאכול עם חלב.[ונחלקו אחרונים אם ניתן לבשל לכתחילה על מנת לאכול עם חלב] לאשכנזים אסור לאכול עם חלב ממש אלא אם התערב בדיעבד עם חלב מותר.


אם הסיר לא בן יומו: לספרדים מותר לכל השיטות לבשל לכתחילה לאכול עם חלב.
לאשכנזים אין לבשל לכתחילה כדי לאכול עם חלב.