סדר קשירת נעלים לאישה

שאלה:

האם נשים גם צריכות להקדים קשירת נעל שמאל לימין על אף שאינן בקשירה של תפילין? תודה!

תשובה:

אשה תנעול נעל ימין תחילה, ואם יש בכוחה להקפיד ולקשור נעל שמאל תחילה תבוא עליה ברכה שכך יוצאת ידי חובת כל השיטות, אך אם דבר זה קשה לה תנעול באיזה אופן שנוח לה.
אשה שהיא שמאלית תנעול ותקשור את נעל ימין תחילה.

תשובה מורחבת:
הגמרא במסכת שבת (סא.) דנה בסדר נעילת וקשירת קשירת הנעלים, האם להקדים נעל ימין או נעל שמאל..
ישנם אמוראים שסברו (רבי יוחנן) שצריך להקדים ולנעול את נעל שמאל הם למדו זאת מן קשירת התפילין "מה תפילין בשמאל אף מנעלים בשמאל", אך ישנה ברייתא שכותבת שיש להקדים ולנעול את נעל ימין, ישנם אמוראים הסוברים כברייתא זו. בטעם הדבר כתבו התוספות שכך מצינו בתורה בכמה מקומות שימין חשובה כגון לעניין משיחת בוהן ימין של יד ורגל של הכהנים כשחונכים אותם לעבודה במשכן.
הגמרא שם מביאה את דעת רב נחמן בר יצחק האומר שירא שמים יצא ידי חובת שתי השיטות וינעל נעל ימין ואחר כך ינעל נעל שמואל ויקשור אותה ולבסוף יקשור את נעל ימין.
אמנם גם על זה אומר רב אשי שרב כהנא לא היה מקפיד על עצה זו ופעמים היה נועל תחילה של ימין ופעמים תחילה של שמאל.

אם כן למעשה בגמרא אין הכרעה כיצד נכון לעשות.
הטור (אורח חיים סימן ב סעיף ד) הביא את דברי רב נחמן בר יצחק שיצא ידי חובת שניהם להלכה.
הב"י כתב שהפוסקים השמיטו דין זה. בטעם הדבר כתב שנראה לומר שסוברים שאין צריך להקפיד בזה כמו שהובא בגמרא בשם רב כהנא.
מרן בשולחן ערוך (אור"ח סימן ב,ד) הביא להלכה את העצה של רב נחמן בר יצחק לצאת ידי חובת שתי השיטות.
האחרונים דנו לגבי אישה האם היא צריכה להקפיד על העצה שהביא השולחן ערוך להלכה שכן אינה שייכת בקשירה של תפילין.
ישנם אחרונים שהכריעו שאשה לאחר שנעלה נעל ימין תקדים לקשור את נעל שמאל תחילה. בין פוסקים אלו – הלכה ברורה, שו"ת דבר יהושע, שו"ת שבט הקהתי. טעמם הוא שראינו שהתורה החשיבה את יד שמאל לענין קשירת תפילין, אם כן לענין קשירה שמאל עדיפה, עיקרון החשיבות נלמד מן התפילין ולא שייך דווקא במי שחייב בהנחתם
לעומתם ישהם אחרונים שכתבו שתנעול איזה נעל שתרצה תחילה. בין פוסקים אלו – הרב צבי פסח פרנק וכן כתבו כתבו אחרונים בשם הרב שלמה זלמן אויערבאך. טעמם הוא שדווקא באיש ששייך בתפילין החשיבה לו התורה את צד שמאל לעניין קשירה, אם כן אין דין זה שייך בנשים.
יש אחרונים שדנו מה יהיה הדין באשה שהיא שמאלית ודעתם היא, ששמאלית תקדים את הימין הן בנעילה והן בקשירה, שכך למדנו לעניין תפילין, ששמאלי קושר תפילין על יד ימינו.
העולה להלכה: אשה תנעול נעל ימין תחילה, ואם יש בכוחה להקפיד ולקשור נעל שמאל תחילה תבוא עליה ברכה שכך יוצאת ידי חובת כל השיטות, אך אם דבר זה קשה לה תנעול באיזה אופן שנוח לה.
אשה שהיא שמאלית תנעול ותקשור את נעל ימין תחילה.

וכאן נאה המקום להוסיף ולשאול שאלה רעיונית מדוע כל כך משנה איזה נעל נועלים תחילה? מה העניין בזה? ומדוע ההלכה צריכה להתייחס לדבר זה שלכאורה נראה שולי?
תשובה לזה ראיתי בספר פניני הלכה (תפילה, פרק ז הלכה ג): "מגמת ההלכה, שכל פעולה שאנו עושים, ואפילו היא שגרתית כנעילת הנעליים, תהיה עד כמה שאפשר בתכלית הדיוק... על ידי הלכות אלו, מלמדים אותנו חז"ל לייחס ערך לכל פעולה שאנו עושים. ומתוך כך, אנו לומדים להתבונן ולרומם את כל פרטי המעשים המרכיבים את חיינו".