סיכום מסכת שבת דף צה

בית הדין

כד ניסן התשעז | 20.04.17

דף צה.

הכוחלת (=שמה צבע כחול בעין לאיפור) - חייבת משום צובעת. הגודלת (=עושה צמה) והפוקסת (תסרוקת כמו שביל באמצע) - חייבת משום בונה. יש בתסרוקת משום בניה כפי שראינו שהקב"ה עשה לחווה צמה כתוב: "ויבן ה". כ"ז בתנאי שהיא עושה מצה לחברתה, כך זה נעשה יפה ונחשב לבונה, אבל אישה שעושה לעצמה צמה (גודלת ופוקסת לעצמה) - פטורה.

החולב בהמה בשבת - חייב משום מפרק, כי הוא מפרק את החלב מגוף הבהמה וזה תולדה של דישה. (החולב לא תולדה של קוצר בגלל 2 סיבות: 1- קוצר רק בגידולי קרקע. 2- אילו חולב היה תולדה של קוצר היה צריך לומר תולש ולא מפרק).

המחבץ בשבת = פ' 1 ברש"י: שם את מיצי הקיבה (עור הקיבה) בתוך החלב כדי שהחלב ייעשה גבינה. פ' 2 ברש"י: שמים את החלב שהתגבש לגבינה בתוך סל מסננת, וכך מסננים את המים שנותרו. הוא חייב משום בורר.

המגבן = בסוף דוחסים את כל הגבינה לגוש אחד. חייב משום בונה.

מי שמוציא את הדבש מתוך החלות דבש בשבת - חייב משום תולש. (החיוב בתולש שייך לא רק בצמחים (כמו תולש עצי יער), אלא יש חיוב בכל תולש דבר ממקום גידולו. ומכאן ההשוואה בין יער ובין דבש: יערות דבש).

אסור לשים מים על ריצפה מלאה בעפר (כדי להוריד את העפר), שמא ישווה גומות. אומנם בית מרוצף - מותר לטאטא אין חשש שישווה גומות.

אישה חכמה יודעת איך לרבץ בשבת בהיתר (לשים מים בכדי שהעפר לא יעלה ויחנוק את האוויר): היא שוטפת כלי במקום אחד ועוברת למקום אחר ושוטפת כלי אחר, וכל אחד נוטל ידיים בפינה אחרת של החדר וכך כל החדר נרטב והאבק שוקע.

ת"ק - עציץ נקוב נחשב למחובר לקרקע

ר"ש עציץ נקוב כמו עציץ לא נקוב נחשב תלוש

מי שמרים את העציץ או תולש - חייב משום תולש, כי המעיט את כוח היניקה.

מי שמרים את העציץ או תולש - לא חייב משום תולש, כי כבר תלוש.

צריך לקנות בקנייני קרקע: כסף, שטר, חזקה וקניין סודר

צריך לקנות בקנייני מיטלטלים: הגבהה, משיכה, מסירה וכו'.

ניתן לכתוב פרוזבול כי העציץ נחשב לקרקע

לא ניתן לכתוב פרוזבול כי העציץ לא נחשב לקרקע

ירק בעציץ - לא מוכשר לקבל טומאה, כי הירק נחשב מחובר לקרקע, ורק ירק תלוש - מוכשר לקבל טומאה

יוצא דופן 1 - גם ר"ש מודה לת"ק שלא מוכשר לקבל טומאה, כי נלמד מפסוק שצריך שיהיה תלוש לגמרי כדי שיוכשר. הפסוק: "על כל זרע זרוע אשר יזרע". יש ייתור לשון.

יוצא דופן 2 - ר"ש מודה לרבנן, שאם יש את 2 התנאים הבאים - העציץ נחשב כמו קרקע: 1)- יש בעציץ חור למטה. 2)- החור בגודל שזית יוצא מהעציץ. העציץ בטל לקרקע ונחשב כמו קרקע.

שורש של צמח נמצא בדיוק בנקב - העציץ נחשב לקרקע והתולש בשבת - חייב

ר' זירא הסתפק בדעת ר"ש, האם במקרה זה נחשב למחובר.

הסברא לדעת ת"ק מדוע עציץ נקוב נחשב למחובר: בגלל החור - השורש מריח את לחלוחית העפר. הסבר נוסף: בגלל שיש נקב לעציץ השורש יונק מהקרקע.