סיכום מסכת שבת סוף נט:-ס.

בית הדין

כד ניסן התשעז | 20.04.17

סוף נט:-ס.

אישה שיצאה עם:

תירוץ ר' זירא

תירוץ רבא

תירוץ ר' נחמן

משנה שבת

טבעת בלי חותם - פטור

משנתינו כמו ר' נחמיה, החותם עיקר. נשים לא משתמשות עם חותם, לכן: טבעת בלי חותם זה תכשיט ומותר, טבעת עם חותם משוי לאישה

העיקרון: העיקר המטרה. המטרה היא החותם, לכן הולכים אחר החותם.

טבעת ללא חותם -תכשיט ופטור

העיקרון בשבת הוא האם החפץ נחשב למשוי - חייב, לכן טבעת עם חותם משוי, טבעת ללא חותם תכשיט

טבעת עם חותם - חייבת

טבעת עם חותם -משוי וחייבת

משנה כלים

טבעת בלי חותם - טמאה

משנתינו כמו חכמים, הטבעת עיקר. לכן כל טבעת נחשבת לכלי ומקבלת טומאה.

העיקרון: העיקר המעמיד. הטבעת היא המעמיד שמחזיק הכל

רק לאישה טבעת ללא חותם טמאה

העיקרון בטומאה הוא האם החפץ עוד נחשב לכלי. כל טבעת עם חותם או ללא חותם נחשבת לכלי ויש טומאת כלים

טבעת עם חותם - טמאה

רק לאיש טבעת עם חותם טמאה

אישה לא תצא עם מחט לא נקובה, ואם יצאה - פטורה. הטעם הוו"א: מחט לא נקובה זה סיכה האישה אוספת את השיער עם הסיכה שלא יצא מהמטפחת. שאלה: כל דבר שלצניעות - אישה לא תוציא ולא תטלטל? טעם מסקנה: ביום חול אישה עושה שביל בשערות עם הסיכה, ובשבת משמש לקישוט במצח.

דף ס:

אסור לצאת בשבת וביו"ט עם נעל שיש בסולייתו מסמרים לחיזוק הנעל. הטעם: הייתה גזירה לא ללמוד תורה ויהודים התחבאו במערה, ובגלל סנדל מסומר טעו לחשוב שבאים להורגם, דחפו ונהרגו הרבה יהודים. לכן חכמים אסרו כל דבר שדומה לאירוע. האירוע היה בשבת ואסור רק בשבת וביו"ט שדומה לשבת. (גם ר' חנינא בן עקיבא שסובר שיש לאסור בדיוק כמו שהיה במקרה הבעייתי, למשל הביאו תרומה בספינה בירדן, ונמצא כזית מת בספינה, חכמים אסרו בדיוק כמו שהיה: רק בספינה בירדן, אבל שאר נהרות מותר, כאן ג"כ הסיפור היה בשבת, ושבת ויו"ט אותו הדבר).

במעשה המסמרים היו לחיזוק הנעל, לכן רק הם אסורים, אבל מסמרים ליופי - מותרים. השאלה מה הכמות שנחשב ליופי ומותר ומה הכמות שנחשב לחיזוק ואסור?

  1. ר' יוחנן כמו ר' נהוראי וכ"פ רבה בר בר חנה - עד 5 מסמרים - יופי ומותר, יותר מ-5 אסור כי זה חיזוק.
  2. ר' חנינא כמו ר' נתן וכ"פ האמורא ששמו איפה ורב אשי - עד 7 מותר זה יופי, מעל 7 אסור זה חיזוק.
  3. רבי - בסנדל נוטה (סוליה עבה מצד אחד ודקה בצד השני, ושם מסמרים בצד הדק לייצב) - מותר עד 13 מסמרים.
  4. בסוף העמוד יש עוד הסבר: ר' יוחנן סובר בסנדל רגיל רק עד 5 מסמרים מותר, וגם ר' נתן סובר כמו ר' יוחנן, ומה שר' נתן התיר 7 מסמרים זה רק בסנדל נוטה.
  5. ר' חייא - רצה להתיר הרבה מסמרים: פומבדיתא אמרו שרצה להתיר עד 24 מסמרים, ובסורא אמרו שרצה להתיר 22 מסמרים.

מקרים שמותר מסמר בנעל בשבת:

  1. מסמרים ליופי - מבואר לעיל מספר דעות כמה מסמרים זה ליופי.
  2. תפר מבפנים כמו נעל בתוך נעל, עוד שכבה שמכסה את המסמרים - מותר, כי לא נחשב לסנדל מסומר, כך לא היה הסיפור בגזירה.
  3. רק מנעל עם מסמר רגיל אסור, אבל מסמר חצי עיגול (כלבוס) - מותר.
  4. כל הסוליה מלאה במסמרים כדי שהסוליה לא תהרס - מותר.
  5. רוב המסמרים נפלו ונעקרו לגמרי ונשארו 5 מסמרים בנעל  גדולה, או 4 מסמרים בנעל קטנה - מותר.
  6. אם היו הרבה מאוד מסמרים וקצץ כל מסמר כך שלא יבלוט (נגממו= לא עקר את המסמר כמו במקרה הקודם, רק חתך את מה שבולט ויוצא מהסנדל) - מותר גם אם יש הרבה מסמרים כאלו.

לטלטל נעל מסומר - לת"ק מותר זה כלי, ולר' אלעזר בר' שמעון אסור שמא ינעל.